Stora skattemedel läggs ner i Sveriges vattendrag för att på sikt gynna bland annat fisketurism. I de flesta av vattendragen säljs fiskekort till allmänheten via en fiskevårdsområdesförening, där fiskerättsägarna tar del av den ekonomiska vinsten via utdelning till bland annat byalagen. " /> Tvist i Ljungan kan få negativa konsekvenser för sportfiskare | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Kan ett fiskevårdsområde stänga ute sportfiskare? Foto: Ulf Callander
Tvist i Ljungan kan få negativa konsekvenser för sportfiskare

Stora skattemedel läggs ner i Sveriges vattendrag för att på sikt gynna bland annat fisketurism. I de flesta av vattendragen säljs fiskekort till allmänheten via en fiskevårdsområdesförening, där fiskerättsägarna tar del av den ekonomiska vinsten via utdelning till bland annat byalagen.

Två av vildlaxälvarna är med i fiskevattenägarförbundet, nämligen Ljungan och Byskeälven. I Byskeälven har man haft viljan på tidigare årsmöten att driva igenom att stänga ute sportfiskare på grund av illojalitet mot föreningen. I februari beslutade fiskevattenägarförbundets styrelse att utreda om fiskerättsägarna är skyldiga att sälja fiskekort till alla sportfiskare.

Upprinnelsen till detta beslut är en konflikt mellan en fiskeprofil i Ljungan och Förvaltningsgruppen Nedre Ljungans sportfiske. Motivet till konflikten i Ljungan ser ut att handla om fiskeprofilens opinionsarbete i Facebookgruppen Ljunganfiskarna som ofta kritiserar fiskutsättning i vildlaxälven Ljungan.

Fiskeprofilen har tidigare jobbat som arbetsledare i projektet ”Biotopvård Ljungan” där en av fiskeförvaltarna i Ljungan varit projektledare genom sitt uppdrag som fiskekonsulent åt Sundsvalls kommun.

Under projekttiden fick fiskeprofilen lämna arbetet med Ljungan på grund av konflikten, fiskeprofilen menar att det kanske varit för känsligt att ha stuckit ut hakan angående fiskutsättningen då en av förvaltarna är ansvarig över fiskodlingen via sin tjänst hos ägaren till fiskodlingen.

– Om fiskevattenägarförbundet får sin vilja igenom att kunna utestänga eldsjälar från fiskevattnen på grund av åsikter/synpunkter så finns det ett stort hål i det demokratiska Sverige att laga, säger den aktuelle fiskeprofilen.

Fiskejournalen återkommer med utfallet i ärendet.

Läs om fiskevård i Ljungan!

Relaterad nyhet från din region
9 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta