Just nu:
Annons

Nyheter

1 månad sedan Sverige Anders Lundin
Valter Åström med sin fantastiska isgädda. Foto: Privat
Unga fick gammelgäddor – dubbla över 14 kilo!

Begreppet ”så stor att armarna inte räckte till”, är nästan på sin plats nu. Det handlar om 11-årige Valter Åström som fick en gädda över magiska 14 kilo i helgen. Dessutom fick kamraten en nästan lika stor.

Jonas Lindberg med den andra kolossen.

Det är sannerligen en ovanlig dubbel som ett glatt fiskegäng i Edsbyn rapporterar om. Trion Emil Olsson, Jonas Lindberg och Valter Åström gick upp tidigt på morgonen för att leta gammelgäddan – och de hittade alltså två exemplar av dem.

Emil Olsson berättar om den lyckade dagen:
– Vi lastade våra pulkor och började pulsa genom snöslask som låg som ett täcke på isen. Efter cirka 25 minuter var vi framme, och klockan 07.45 var alla grejer utsatta och klara. 08:30 hör vi bjällran från ett av mina spön längst bort. Jag ropar på Jonas att han ska springa och dra den så kommer jag och Valter med redskap och ny betesfisk.

När Jonas kom fram så stod gäddan still. Emil kände lite på linan och konstaterade att hon var kvar. Då började den sakta simma iväg och när Jonas gjorde mothugget så tog det tvärstopp.
– Linan bokstavligt talat flyger ut ur rullen när hon gör sin första rusning. Drillningen tar cirka 10 minuter och vi kan enbart se en läpp nere i vårt 200-millimetershål.  Jag lyckas lirka upp henne upp i hålet och ser då bland de största huvud jag någonsin sett på en gädda. Både jag och Jonas får in ett varit gälgrepp och hon är uppe, berättar Emil.
Glädjen var naturligtvis stor, och de mätte den snabbt till 123 centimeter och 14 kilo prick, innan den fick friheten åter.

Valter fick äran
Efter kramkalaset så dröjde det 45 minuter till innan nästa fällning, och då var det Valters tur att känna på tungt gods.
– Jag sitter kvar vid elden och pratar i telefon när Jonas ropar att det är en bättre fisk som Valter har på. Jag tar med redskapen och betesfisk och börjar springa dit. Valter drillar gäddan otroligt fint och efter 5 minuter kom även denna gång ett riktigt stort huvud upp. Jag får in ett bra gälgrepp fort och hon är uppe. Jag tittar på gäddan och sedan på Valter och skriker rakt ut: Vad är det som händer?!
Det visade sig att denna gädda var i samma kaliber, och faktiskt lite mer därtill. Vikten landade på 14,3 kilo och längden på 125 centimeter.

– Vi tar några snabba foton innan Valter så fint släpper ner henne i hålet och tackar för fighten. Vi står där och bara skrattar och kramar om varandra i sån glädje. Ingen av oss förstår absolut ingenting om vad vi har varit med om. Det går verkligen inte att beskriva denna dag med ord hur vi alla känner oss, konstaterar en väldigt nöjd Emil Olsson.

Fint jobbat av er alla tre, och grattis till en magisk dubbel, säger vi på Fiskejournalen.

Relaterad nyhet från din region
12 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta