Nu har lyxbilsmärket Bentley skapat den ultimata flugfiskebilen. Ett fordon med extraordinära bilegenskaper och en inredning för folk med flugfiske som livsstil. " /> Unna dig en flugfiskebil | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander

Vad sägs om att äga en helt egen specialbyggd bil för flugfiske? Kolla in tidernas nördigaste önskelista!

Beställ bilen HÄR.

Unna dig en flugfiskebil

Nu har lyxbilsmärket Bentley skapat den ultimata flugfiskebilen. Ett fordon med extraordinära bilegenskaper och en inredning för folk med flugfiske som livsstil.
Bentley är ett klassiskt engelskt bilmärke som grundades på 1919. Idag ägs det av Volkswagen, men behåller sin engelska gentelmannaimage, bland annat genom att lansera en version som denna ”Bentayga Fly Fihsing by Mulliner”.
Hur snyggt och läckert som helst, men smakar det så kostar det…
Kolla närmare!

Bentley Bentayga, Iceland, July 2016 Photo James Lipman / jameslipman.com

Bentley Bentayga, Iceland, July 2016
Photo James Lipman / jameslipman.com

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta