Uppmärksam vid frysdisken?

28% av fiskkonsumenterna i Sverige känner igen MSC:s miljömärkning för certifierat hållbar fisk och skaldjur.

En ny undersökning pekar på ökad konsumentmedvetenhet. 28 procent av tillfrågade fiskkonsumenter  känner till MSC:s miljömärkning.
Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell oberoende organisation som arbetar för långsiktigt hållbara fisken. Konsumenter kan i första hand se resultatet av deras arbete i frysdisken, då märkningen MSC står för ett hållbart fiske.
Konsumentundersökningen genomfördes under juli månad 2011 av AMR Marketing Research och visar att vi konsumenter har blivit mer selektiva vid frysdisken. Tre av fem konsumenter är mer bekymrade idag över minskande fiskebestånden än vad de var för ett år sedan. Majoriteten av de tillfrågade ansåg att MSC-certifierad fisk bidrar till att säkerställa att vi har vildfångad fisk i framtiden men anser att stormarknader och restauranger bör spela en aktiv roll för att främja hållbart fångad fisk.
Idag finns det nästan 600 MSC märkta produkter från hela världen att köpa i Sverige.
Missa inte vår sida Engagera Dig! Där kan du läsa mer om fiskbestånden och skriva på en protestlista mot dumpning.
Morgan Fihn

Publicerad: 05 September 2011
Av: Morgan Fihn