Vissa kraftägare har menat att de har tillstånd för sina kraftverk genom ”urminnes hävd”. Det resonemanget håller inte i domstol. " /> "Urminnes hävd" förpassas till historien | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Att påstå att man har ett tillstånd att driva en verksamhet på grund av urminnes hävd, kan jämföras med att man skulle ärva sitt körkort... Bild: Sportfiskarna
”Urminnes hävd” förpassas till historien

Vissa kraftägare har menat att de har tillstånd för sina kraftverk genom ”urminnes hävd”. Det resonemanget håller inte i domstol.
Mark- och miljööverdomstolen har nu genom tre domslut dömt ut begreppet ”urminnes hävd” som jämförbart med att ha tillstånd för en verksamhet. Dessa tre domar kan inte överklagas, vilket innebär att de blir vägledande. Detta innebär att alla äldre vattenkraftverk och dammar som saknar tillstånd nu måste söka tillstånd enligt miljöbalken. Fler fiskvägar och utrivningar är en konsekvens av domen. Sportfiskarna har varit drivande i två av målen.

Detta innebär att alla äldre vattenkraftverk och dammar som saknar tillstånd nu måste söka tillstånd enligt miljöbalken.

– Det rör sig om hundratals äldre tillståndslösa vattenkraftverk över hela landet som nu kan miljöanpassas, till nytta för livet under vattenytan och för ett bättre sportfiske, kommenterar Anders Karlsson, Sportfiskarnas generalsekreterare.
Nu är det upp till länsstyrelserna att förelägga alla verksamheter som har stöd av äldre rättigheter att söka tillstånd enligt miljöbalken.
Läs domarna på Sportfiskarnas sida.

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta