Mikael Frödin har fiskat vid Mörrumsån i 40 år. Missa inte hans ”Master Classes” och var på plats vid ån, när laxarna stiger. " /> Utveckla ditt laxfiske | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Mikael Frödin är fiskejournalist och en av Sveriges främsta laxfiskare.
Utveckla ditt laxfiske

Mikael Frödin har fiskat vid Mörrumsån i 40 år. Missa inte hans ”Master Classes” och var på plats vid ån, när laxarna stiger.
Frödin är en av världens mest etablerade laxfiskare. Nu delar han med sig av sin kunskap och erfarenhet genom föredrag, instruktioner och personlig coachning vid Mörrumsån.
Första chansen att få ta del av Mikael Frödins kunskap är 4 – 6 mars. Mat, boende, fördrag, flugbindning och instruktioner ingår i detta paket för 6900 kr. Läs mer.

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta