" /> Unika UV-bilder på röding | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

11 år sedan Sverige Mathias Arnham
Unika UV-bilder på röding

En röding gapar ivrigt efter magottarna.

En röding gapar ivrigt efter magottarna.

Med sin specialbyggda undervattenskamera har Martin Falklind lyckats fånga rödingarnas reaktioner på olika pimpelbeten.
Se valda delar på Fiskejournalens webb-TV.

Det var under påskhelgen som Martin Falklind åkte till Abborrträsk för att studera rödingar under isen.
– Undervattensfoto är väldigt komplicerat. Denna gången funkade tekniken – samtidigt som fiskarna var på plats. Det är ovanligt, säger Fiskejournalens chefredaktör.
Att det lyckades, var mycket tack vare att Martin hade en kille på plats, som visste hur bottenförhållanden och vattenförhållanden såg ut samt hade full koll på var fisken uppehöll sig.
– April i Norrland är en fantastisk tid för röding. Det är full aktivitet under isen och dessutom gott väder på land, säger Martin.
– Nu ska jag bara göra ytterligare lite förbättringar på kameran, så bär det av nästa vår igen. Man får aldrig nog av undervattensbilder.


Maria Ålander

Se filmen samt läs om rödingar i Fiskejournalen nummer 5

Relaterad nyhet från din region
12 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta