Fisketurismen är viktig för Strömsunds kommun. Däremot är det inte alltid lätt för fisketuristerna att hitta rätt i djungeln av fiskekort och fiskevårdsområden. Nu ska det bli ändring på det. " /> Vattudalen går samman i vidsträckt fiskekort | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Jämtländsk storöring.
Vattudalen går samman i vidsträckt fiskekort

Fisketurismen är viktig för Strömsunds kommun. Däremot är det inte alltid lätt för fisketuristerna att hitta rätt i djungeln av fiskekort och fiskevårdsområden. Nu ska det bli ändring på det.

Nu kommer det nämligen en satsning som ska göra det enklare att både planera sin fiskeresa och göra spontana fisketurer i Ströms Vattudal, alltså Dunderklumpens vidsträckta land. Från och med 1 januari kommer nämligen Vattudalskortet att säljas, vilket innebär att väldigt stora områden samlas under ett och samma kort.

Det hela är ett samarbete mellan fem olika fiskevårdsområden, nämligen Faxebygdens FVO, Russfjärdens FVO, Öhns FVO, Bonäs-Risnäs-Äspnäs SFF och Dragans FVO. Mest känd är Vattudalen för den mytomspunna och storvuxna Bågedeöringen, men det finns nästan otaliga vatten i området som erbjuder fina fisken.

Priser och med information återfinns under denna länk!

Läs även om Frostvikenkortet:

Ännu fler vatten med i Frostvikenkortet

Relaterad nyhet från din region
20 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta