Just nu:
Annons

Nyheter

6 månader sedan Sverige Anders Lundin
Christian Bergqvist med sin rekordfisk.
Vilka fiskar – här är de nya svenska rekorden!

I mitten av augusti genomfördes det flera havsfiskeresor som går till svenska fiskehistorien. Nu står det nämligen klart att tre nya svenska rekord har godkänts.

Fiskejournalen berättade nyligen om den makalösa havsfisketuren där gänget i Team Garmin Omega kom i kontakt med sina drömfiskar. Bland annat fångade Nicklas Kolbeck en håkäring som var Sveriges längsta fisk någonsin, även om den inte godkänts formellt av Sportfiskarna ännu. Däremot har en annan fisk som fångades under samma resa godkänts som nytt svenskt rekord, nämligen Christian Bergqvist skoläst på 1,34 kilo och 83 centimeter. Det tidigare rekordet låg på 1 220 gram från 2011.

TIDERNAS DUBLETT

Några dagar tidigare putsades även det svenska rekordet på lubb. Och det skedde under minst sagt märkliga omständigheter. När fångstmannen Robert Pederson drog upp sitt hackel från 500 meters djup så satt det nämligen både en håkäring på 185 centimeter och en lubb på 16 540 gram på redskapen.
Manskapet fick lyfta in lubben, säkra håkäringen vid båtsidan och reda ut det hela. Håkäringen mättes på utsidan av båten innan den oskadad fick dyka ner i djupet igen, framgår det av fångstberättelsen.
– Efter att vågen testats mot en laboratorievåg kunde vikten fastställas och Robert Pederson är nu ny rekordinnehavare, konstaterar Nicka Hellenberg på Sportfiskarnas storfiskregister.

Robert Pederson med sin rekordlubb på 16 540 gram. Foto: Från Storfiskregistret

Det var faktiskt tredje gången på kort tid som det svenska rekordet på lubb slogs. Tidigare i somras fångade Benny Johansson en fisk på 15 500 gram, och bara månaden efter överträffades han av Andreas Niklasson med en fisk på 15 680 gram, som nu också godkänts som rekord även om det bara höll i sig några veckor. Här hittar ni mer info om rekordfiskarna!https://www.sportfiskarna.se/Om-oss/Aktuellt/ArticleID/10045/Tre-nya-svenska-sportfiskerekord-från-djuphavet

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta