Villkor

Allmänna villkor

Kontaktinformation till Fiskejournalen.se
Jakt & Fiskejournalen Sverige AB
Adress: Hedeforsvägen 9
Postnummer: 443 61 Stenkullen
Organisationsnummer: 559201-7056
E-Post: Support@butik.fiskejournalen.se
Bolagsregistrerad adress: Box 3067, 44303 Lerum

Allmänt

Dessa generella villkor och bestämmelser gäller mellan Fiskejournalen.se och dig som kund, när du lägger en beställning hos oss.

Försäljning till minderåriga

För att beställa ska du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att avvisa eller avboka din beställning om du har uppgett oriktiga uppgifter.

Beställningar

Alla beställningar omhändertas inom 24 timmar (normal arbetsvecka). Via din inloggning på ”mina sidor” kan du själv övervaka din beställning.

Integritetspolicy

Vi värnar om er integritet. Genom att slutföra köpet godkänner du integritetspolicyn. Läs mer här.

Kampanjkoder

Endast en kampanjkod kan användas per köptillfälle.

Garanti

Alla varor på Fiskejournalen.se har 1 års garanti (avser fabrikationsfel).

KÖPVILLKOR - BETALNING

Privatpersoner

Ni kan betala på många olika sätt hos Fiskejournalen och all betalning sker säkert via Klarna.

Välj att betala med ert bankkonto, kort, 14 dagars faktura, delbetalning samt direktöverföring från din bank.

Faktura

Du behöver ange personnummer eller organisationsnummer samt vara registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och vara över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
Kreditprövning kan ske efter att personuppgifterna lämnats i kassan, vilket i somliga fall innebär att en kreditupplysning tas. I sådana fall skickas en kopia till dig.
Påminnelseavgift kan tas ut och vid utebliven betalning överlämnas ärendet till inkasso.

Delbetala 6-24 månader

Köp nu och betala senare. Vi erbjuder t.ex. delbetalning i 12 månader med 0% ränta, uppläggningsavgift 195 kr samt aviavgift 29 kr.

Läs mer om det här

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Klarnas säkra betallösning vilket medför ett tryggt och smidigt köp.

Rabatter & rabattkoder

Endast en rabattkod kan nyttjas per köp. Flertalet rabattkoder kan användas på produkter som fått sänkt pris synligt på hemsidan om inget annat sagts.
Om man reklamerar en vara som köpts när det var ett kampanjpris kan vi inte garantera att man kan nyttja kampanjpris vid byte av vara.

KÖPVILLKOR - LEVERANSER

FRAKTBOLAG

Våra produkter levereras med DHL, Budbee, Early Bird, GLS och DSV. Alla leveranser är spårbara.

Det är du själv som väljer vilket fraktsätt du vill ha i kassan. Beroende på vilka produkter du har i din varukorg så har du olika val av fraktmöjligheter att välja på. Detta är på grund av produkternas volymer och vikt och de valen som dina produkter har kommer automatiskt att visas i kassan. Vanligtvis erbjuder vi Early Bird, Budbee & DHL, de längsta spöna skickas med DHL eller GLS och de allra största och tyngsta paketen skickas enbart med DSV och GLS.

DHL:Paketet skickas inom 1-2 arbetsdagar och är redo för upphämtning 2-3 dagar senare. När ordern är paketerad så kommer du få ett mail med tillhörande försändelse ID där du kommer kunna spåra din order. Varorna levereras till ditt närmsta postombud kopplat till den adress du angett i beställningsunderlaget om möjligheten finns. Giltigt ID behövs för att styrka din identitet vid upphämtning på utlämningsställe.

Early Bird: Paketet skickas inom 1-2 arbetsdagar och är redo för upphämtning 2-3 dagar senare. När din order är paketerad så kommer du få ett mail med tillhörande försändelse id där du kommer kunna spåra din order. Varorna levereras hem till dig tidigt på morgonen. Får paketet inte plats i brevlådan kommer det hängas på din dörr och vid utebliven leverans så lämnas paketet på närmsta Bring ombud för dig att hämta.

Budbee Pick Up box:Paketet skickas inom 1-2 arbetsdagar och är redo för upphämtning 2-3 dagar senare. När din order är paketerad så kommer du få ett mail med tillhörande försändelse id där du kommer kunna spåra din order samt byta den valda boxen för leverans. För att enklare kunna följa din order så kan du ladda ner Budbee appen och ansluta denna till ditt mobilnummer. Varorna levereras till en lämplig Budbee pick up box. När din order är levererad så kontaktar Budbee dig och ger dig koden som behövs till det skåpet där din order finns. Du har då 7 dagar på dig att hämta leveransen innan den returneras till oss igen.

Budbee Home: Paketet skickas inom 1-2 arbetsdagar och levereras 2-3 arbetsdagar senare. När din order är paketerad så kommer du få ett mail med tillhörande försändelse id där du kommer kunna spåra din order. Du kommer även få en satt tid för leverans som du kan själv uppdatera. För att enklare kunna följa din order så kan du ladda ner Budbee appen och ansluta denna till ditt mobilnummer. Budbee levererar under vardagar mellan 17-22 och i vissa områden erbjuder dem även leveranser under helgdagar mellan 16-22. Är du inte hemma så kan du oftast välja att Budbee lämnar din order utanför din dörr.

GLS: Paketet skickas inom 1-2 arbetsdagar och levereras 4-5 dagar senare. När din order är paketerad så kommer du få ett mail med tillhörande försändelse id där du kommer kunna följa din orders resa mot dig. Varorna levereras hem till dig eller till utvalt ombud utefter möjligheterna i ditt område. Leveranstiden ökar vid större försändelser och tar totalt upp till mellan 2-4 arbetsdagar extra beroende på storlek. Giltigt ID behövs för att styrka din identitet vid upphämtning på utlämningsställe och leverans.

DSV: Paketet skickas inom 1-2 arbetsdagar och levereras 4-5 dagar senare. När din order är paketerad så kommer du få ett mail med paketets försändelse ID där du kommer kunna följa leveransen hela vägen till leverans. Varorna levereras hem till dig. Leveranstiden ökar vid större försändelser och tar totalt upp till mellan 2-4 arbetsdagar extra beroende på storlek.

Fiskejournalen.se kommer att mejla dig på den e-postadress du angett i beställningsunderlaget när varorna skickas från lagret. 

Leverans till valfri adress

Du kan välja att få dina produkter skickade till ett postombud kopplat till en annan adress än där du är folkbokförd, t.ex. sommarstugan, jobbet eller liknande. OBS! Vid faktura eller delbetalning kan endast leverans ske till folkbokföringsadress.

FRAKTPRISER

Fri frakt vid ordrar som överstiger 499 kr via Early bird, DHL, GLS & DSV. Gäller ej Budbee leveranser.

Den slutgiltiga fraktkostnaden presenteras i kassan och sätts utefter vikten och antalet produkter i beställningen, Detta kan även skilja sig beroende på vilket fraktsätt du väljer.

Priserna ser ut som följande:

  • Early Bird: 49 kr
  • Budbee box: 69 kr
  • Budbee home: 99 kr
  • DHL: 69 kr
  • DSV: 99 kr
  • GLS: 99 kr

LEVERANSTID

Alla beställningar plockas och paketeras inom 1-2 arbetsdagar och skickas med nästkommande lastbil. Ni bör sedan ha produkterna inom cirka tre arbetsdagar. Så den totala leveranstiden är cirka 4-5 arbetsdagar.

Vid försändelser med större produkter som elmotorer, långa spön och liknande så tillkommer 2-4 arbetsdagar beroende på storlek av paketet.

ÄGANDERÄTTFÖRBEHÅLL

Alla varor förblir Fiskejournalens egendom till dess att full betalning erlagts.

TRANSPORTSKADAT GODS

Fiskejournalen.se tar allt ekonomiskt ansvar om varan kommer bort eller skadas under leveransen. Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan av eventuella skador. Ser du att kartongen eller varan är skadad vid leveranstillfället ska du anmäla det direkt till ansvarig transportör vid mottagande av vara. Upptäcker du skadan när du packar upp din vara måste du anmäla det till oss inom 2 arbetsdagar från mottagandet av varan.

OUTLÖST GODS

Om inget annat kommit överens om, så betalar kunden för fraktkostnader och administrativa kostnader på 300 kr.

ÖVRIGT Force majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från Fiskejournalens sida, som gör att Fiskejournalen.se ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att Fiskejournalen befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Sekretess och säkerhet

När du handlar hos Fiskejournalen.se lämnar du personuppgifter, leveransuppgifter samt eventuellt andra uppgifter. Dina uppgifter behövs och används för att vi ska kunna ta emot och behandla din order. Lösenord samt betalkortsuppgifter lagras alltid i oläsbar form. Vi kommer i förstahand att kommunicera med hjälp av e-post. På e-postadressen ni registrerar eller har registrerat kommer automatiserad information om beställning, registrering samt eventuella förmånserbjudanden att skickas.

Tillämplig lag och tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Fiskejournalens kundtjänst. Vid en eventuell tvist följer Fiskejournalen beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Vid tvist om tolkningen utav dessa villkor ska den tolkas enligt svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand utav allmän domstol.
Det går även att lämna klagomål online via EU-kommissionens egna plattform för medling i tvister. Länken till plattformen är http://ec.europa.eu/consumers/odr.
Klagomål som kommit in via denna länk vidarebefordras till ansvarigt tvistlösningsorgan i Sverige.

KÖPVILLKOR - RETURER & REKLAMATIONER

HUR GÖR DU FÖR ATT RETURNERA DINA VAROR?

För att returen skall bli så smidig som möjligt och att vi skall kunna återbetala ditt köp så snabbt som möjligt är det bra om du följer instruktionerna nedan. 
Din retur bör du utföra snarast möjligt och senast 14 dagar efter att du anmält att du vill returnera varorna.
Börja med att se till att dina varor är emballerade på likvärdigt sätt som dom var när du fick dom till dig, då du ansvarar för transporten tillbaka till oss.
Fäst en fraktetikett på varje försändelse (över den gamla om den sitter kvar). Var noggrann med att fästa etiketterna ordentligt och se till att streckkoden är läsbar.

OBS:Fraktetiketten får inte klistras direkt på produkten eller dess medföljande produktkartong då den då inte kommer gå att sälja igen. Se därför till att ha en skyddande kartong runt produkten som du klistrar etiketten på.
Om produkten endast skickats med produktkartongen samt skyddande plastfilm där fraktsedeln klistrats på måste även likvärdig packning ske vid en retur. Vid det att dessa direktiv inte efterföljs och att produktkartongen kommer till skada så görs ett avdrag om 30% av produktens värde med en minimum summa om 150 kr vid kreditering.

När produkterna är åter i vårt lager kommer vi skyndsamt se över returen och återbetala dig om produkten är hel och oanvänd.
Du skall alltid betala för produkterna som du beställt och vi kommer i efterhand att kreditera dig när varorna är åter i lager och gåtts igenom.
Kontakta gärna oss innan du gör en retur för smidigare hantering av ditt ärende.

Om era produkter skickats med DHL så finner ni en retursedel i paketet som ni bara klistrar på och lämnar till närmsta DHL ombud.


Returkostnader:
Vi har valt att ta ut en avgift vid returer och den skiljer sig lite beroende på vad som ska returneras enligt följande upplägg:

Vanliga paket: 99 kr
Skrymmande paket: 300 kr (avser alla fiskespön, motorer, isborrar och håvar.)
Outlöst gods: 300 kr (vilket är den faktiska kostnaden för frakt, returfrakt och hantering och dras oavsett vilken produkt man köpt.)



OBS! Om din retur handlar om fel på varan eller transportskada skall du haft kontakt med kundservice innan för att säkerställa en korrekt och smidig hantering.
Om du har några frågor eller känner dig osäker så är du välkommen att kontakt vår kundservice så hjälper vi dig.
Vid misstänkt reklamation ska Fiskejournalen alltid kontaktas. Reklamationer som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid ha lämnats i rätt tid. Privatpersoner har rätt att reklamera fel inom tre år från mottagandet av varan.
Reklamationsblanketter och eventuella returfraktsedlar kommer att skickas ut. Vid godkänd reklamation ersätts kund med likvärdig produkt samt för eventuella utlägg som t.ex. returfrakt. Fiskejournalen måste alltid konstatera tillverknings- eller materialfel innan vi skickar ut en ny produkt. Fiskejournalen ersätter inte kringkostnader som t.ex. hyrda fiskeredskap etc. Vid ej godkänd reklamation debiteras kunden fraktkostnaderna.

Det är viktigt att produkterna som skickas tillbaka paketeras väl eftersom det är du som kund som står ansvarig för skador vid returfrakt och vi kan behöva neka returer eller göra avdrag på priset. Vid en eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

ÅNGERRÄTT & AVBESTÄLLNING

Du som privatperson har enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) 14 dagar ångerrätt på alla varor.
Ångerrätten börjar gälla när du tar emot din vara. Det är inte ett krav att ange orsak om du skulle ångra dig, men det är uppskattat eftersom vi på så sätt kan ta del av orsak och förhoppningsvis förbättra vår verksamhet. Skulle ni vilja avbeställa eller returnera en vara måste ni kontakta vår kundservice.
Vid returfrakt gällande avbeställningar eller nyttjande av ångerrätt är det kundens ansvar att returnera varorna till vårt lager.

 

Om era produkter skickats med DHL så innehåller paketet redan en returfraktsedel som ni enkelt klistrar på paketet och skickar tillbaka till oss.

Om du som kund önskar full återbetalning av en vara då du ångrar ditt köp får du inte hantera varan i någon större utsträckning eller hantera produkterna oaktsamt. Skulle du hantera varan så har vi rätten till värdeminskningsavdrag som motsvarar vad varan minskat i värde på grund av sådan användning. På det belopp som vi skall återbetala har vi rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde.
Vid retur rekommenderar vi er att använda original emballaget för att inte riskera att produkterna skadas, då det är kunden som ansvarar för varorna till dess att de mottagits av Fiskejournalen.se. Om inte original emballaget används är det viktigt att det emballage som används skyddar varorna så de inte kommer till skada under transport. Om kunden däremot inte följt Fiskejournalens rekommendationer gällande emballage eller på något sätt skadat någon av produkterna vid montering eller hantering kommer Fiskejournalen inte att bevilja ersättning för den aktuella produkten.
Vid utövande av ångerrätten är kunden skyldig att på egen bekostnad återsända varan. 
Fraktkostnader som debiteras kund vid retur:
Vanliga paket: 99 kr
Skrymmande paket: 300 kr (avser fiskespön, motorer, isborrar och håvar.)


ÅTERBETALNING

Återbetalning från Fiskejournalen.se sker utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från mottagande av kundens meddelande om utnyttjande av ångerrätten, dock inte förrän vi mottagit returvaran och konstaterat att den är oanvänd, eller kunden visat att varan sänts tillbaka (t.ex. genom ett inlämningskvitto).

Team Fiskejournalen - Hela Sveriges fiskeklubb

Vi på Fiskejournalen tror på gemenskap och delar gärna vår kärlek till fisket med alla våra kunder och läsare.
Som kund på Fiskejournalens nätbutik blir du automatiskt en del av "Team Fiskejournalen"-familjen och får ta del av många trevliga erbjudanden och en och annan förhandspremiär. Vill du gå med i "Team Fiskejournalen" utan att ha handlat först så behöver du bara skapa ett kundprofil/-konto hos oss, vilket tar mindre än en minut. Så passa på att bli en i "Team Fiskejournalen"-familjen du också!
Skapa ett konto här.

Det är viktigt att du är inloggade när du handlar hos oss, annars kommer rabatter och erbjudanden inte att appliceras med automatik och de kan inte läggas till manuellt i efterhand. Så se till att alltid vara inloggad när du besöker oss för att inte missa några av alla fördelar. Dina uppgifter är givetvis säkra hos oss – Läs vår integritetspolicy för att ta reda på hur vi hanterar dina personuppgifter. Läs vår integritetspolicy här för att ta reda på hur vi hanterar era personuppgifter.


Fishpoints:

Som medlem i Team Fiskejournalen tjänar du poäng på allt du handlar i vår nätbutik. Dessa poäng kan du sedan växla in mot en del av ordervärdet på framtida köp, samtidigt som du tjänar in nya poäng. Vi älskar trogna kunder och vill på detta sätt visa vår tacksamhet till er som valt att vara delaktiga i vår lilla fiske-community. Hos oss ska det vara roligt, enkelt och inte behöva kosta skjortan att handla fiskeprylar. Vi strävar efter att erbjuda ett brett sortiment till justa priser så att du kan fokusera din tid på fisket inte leta runt efter prylarna, hos oss ska du hitta allt som du behöver.


Hur fungerar Fishpoints?
  • Få poäng på allt du handlar i vår e-handel
  • Inför ditt andra köp hos oss så loggar du in med samma kontouppgifter som vid föregående köp. Du kommer då få upp en ruta i kassan ”Fishpoints?” som du klickar på och ser du hur många poäng som du har innestående och kan då välja att applicerar dessa poäng mot en rabatt i kronor som dras av i kassan.
  • Aktuell växlingskurs (poäng -> kronor) ser ni under ”mina sidor”.
  • Poängen kan endast nyttjas för att betala upp till 30 % av ordervärdet.
  • Poängen kan sparas upp till sex månader.

Poäng för produktomdömen

Hjälp andra fisketokiga besökare genom att skriva produktrecensioner och bli belönade med Fishpoints!
Om du skriver ett produktomdöme, kommer vi efter publicering att ersätta dej med en påse Fishpoints. Vi reserverar oss för att omdömen ska godkännas utav oss på Fiskejournalen för att säkerställa ett vårdat språk och tillämpa våra policys. Då poängsystemet är helt färskt så reserverar vi oss för eventuella justeringar med växlingskursen och hur man tjänar in poäng.