Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Mathias Arnham
Den här maffiga gäddfiskeutrustningen kan bli din! Svara på frågan i formuläret här nedan.
Vinn en splitter ny gäddutrustning

Vinnaren är Bertil Strandberg från Täby. Rätt svar är 2- ca 30 år.

Nu har du chansen att berika vårens gäddfiske med en splitter ny fiskeutrustning från ABU Garcia. Svara på frågan och prylarna kan bli dina.

Abu Garcia är Sveriges mest kända sportfiskevarumärke och har under mängder av decennier gjort utrustning för både nybörjare och proffs. Nu har du möjligheten att vinna en gäddfiskeutrustning i övre mellansegmentet som möter upp till den mest dedikerade sportfiskarens kravlista. Haspelspöet, ett ABU Garcia Victis, 40 till 100 gram kastvikt med grafitklinga och hög brottsstyrka är perfekt för att bibehålla kontrollen på betet och samtidigt sätta ett stenhårt mothugg när det behövs.

…grafitklinga och mycket hög brottsstyrka är perfekt för att hålla kontrollen på betet men samtidigt sätta ett stenhårt mothugg när det behövs.

Den matchande haspelrullen är en Elite Max 40, en rulle med inspiration från den japanska marknaden, utrustad med en mjuk och följsam Carbon Matrix-slirbroms. Kolfiberstativet är hämtat från det dyrare Revo-rullarna. Tillsammans med den moderna flätlinan Spider Wire Stealth Smooth i camofärg utgör komponenterna en gäddfiskeutrustning som står pall för det mesta.

Prisbord: Spö – ABU Garcia Victis, 8,2″, 40/100 gram. Haspelrulle – ABU Garcia Elite Max 40. Lina – Spider Wire Stealth Smooth, Camo-braid, 0,25 mm.

Fyll i formuläret och svara rätt på frågan för att vinna (Vi vill ha ditt svar senast den 3 april, endast ett tävlingssvar/person). 

Hur gammal kan gäddan bli?

1. ca 10 år

x. ca 20 år

2. ca 30 år

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta