" /> Vithaj chockar fiskare | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
En stilla fisketur efter havsabborre förvandlades snabbt till något helt annat, när en tre meter vithaj fick smak för fångsten. Bild: Hap Farell
Vithaj chockar fiskare

Här ser du en fantastisk uppvisning av en krokad vithaj utanför den amerikanska östkusten. Förvånade turister kunde först se sin fångst ätas upp – och därefter syna en hoppande vithaj!

Den mäktiga uppvisningen ägde rum sex sjömil utanför Cape Cods milslånga sanddyner. Området har de senaste åren blivit hemvist åt allt fler vithajar och båtens kapten – Hap Farell – var nog den minst överraskade av hajens beteende – han har nämligen sett det tidigare!

Men aldrig förr har han filmat dramatiken, som mer för tankarna till makohajens spektakulära luftsprång.

Vithajen är fredad i området och bifångster måste befrias så snabbt och skonsamt som möjligt.

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
14 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta