Vraksanering på Västkusten

Vraket Thetis utanför Smögen saneras för fullt. Genom uppborrade hål i skrovet kan miljöfarlig olja sugas upp. Foto: Fredrik Lindgren/HaV

Havs- och vattenmyndigheten har nu inlett saneringen av de miljöfarligaste vraken i Sverige. Först ut är Thetis utanför Smögen, som på 30 meters djup har börjat läcka olja.

Längs den svenska kusten finns det omkring 1700 vrak. Många utgör faror för miljön och ett av dem är Thetis, en 28 meter lång fiskebåt i stål som förliste en blåsig höstdag utanför Smögen 1985. Thetis tros ha omkring 30 kubikmeter olja ombord som snart ska ha sugits upp.
– Förutom att Thetis ligger i en väldigt känslig skärgård med stora naturvärden så ligger vraket också förhållandevis bra till och passar därför som pilotprojekt. Vraket ligger på 30 meters djup, nära en hamn och är i förhållandevis god kondition, säger Christer Larsson, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på Hav.

Foto: Fredik Lindgren/HaV

Trots att djupet inte är så stort har man valt att minimera användandet av dykare.
– Det är viktigt att saneringen görs så säkert som möjligt och att risker minimeras, både för miljön och för människor. Därför kommer saneringen främst att ske med hjälp av fjärrstyrda undervattensrobotar, säger Christer Larsson.

Totat ska Havs- och vattenmyndigheten samordna saneringen av 30 vrak i regeringens storsatsning mot miljögifter. Åtgärderna kan variera men är generellt mycket kostsamma. I fallet Thetis tros prislappen hamna på omkring 5 miljoner kronor och saneringen förväntas ta mellan två och tre veckor.

Läs mer här.

Hans Hällman

Publicerad: 28 November 2017
Av: Hans Hällman