Forskare vid Stockholms universitet och Västra Götalands länsstyrelse har undersökt sedimentprover från 15 platser längs Sveriges västkust och hittat höga halter av koppar, zink och tributyltenn (TBT). Alla tre är ämnen som används eller har använts i bottenfärger till fritidsbåtar. " /> Förbjudna bottenfärger kvar i vattnet | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Båtbottenfärger är mycket giftiga. Nu börjar det dock komma effektiva alternativ. Foto: Alper Cugun/CC_lic_2.0
Förbjudna bottenfärger kvar i vattnet

Forskare vid Stockholms universitet och Västra Götalands länsstyrelse har undersökt sedimentprover från 15 platser längs Sveriges västkust och hittat höga halter av koppar, zink och tributyltenn (TBT). Alla tre är ämnen som används eller har använts i bottenfärger till fritidsbåtar.
Ett forskarlag under ledning av professor Britta Eklund tagit sedimentprover från 11 småbåtshamnar och 4 naturhamnar längs Sveriges västkust. Forskarna har både mätt mängden gifter i proverna och exponerat rödalgen Ceramium tenuicorne för de insamlande sedimenten, samt studerat hur gisfterna påverkar algernas tillväxt.

TBT är förmodligen det giftigaste ämne som vi medvetet släppt ut i den marina miljön.

Det mycket giftiga ämnet TBT, som varit förbjudet sedan 1989 påträffades i anmärkningsvärd mängd. Även långt ute i naturhamnar i Kosterfjorden påträffades ämnet.
– TBT är förmodligen det giftigaste ämne som vi medvetet släppt ut i den marina miljön, säger professor Britta Eklund vid institutionen för miljövetenskap och analytisk kemi vid Stockholms universitet.
– Även i mycket små doser vet vi att det orsakar deformationer hos vattenlevande djur, till exempel ostron och snäckor.

Allt fler alternativ till båtbottenfärg har nu börjat dyka upp. Nya typer av färger tas fram, fler använder båttvättar och forskning och utveckling sker kring nya typer av lösningar.
Läs mer på Båtmiljö eller på kemikalieinspektionen.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta