Kasta med multirulle

Multirullen är det självklara valet när man ska fiska med tunga beten. På senare år har multirullen även blivit populär till lättare spinnfiske. Framför allt de förbättrade bromssystemen har gjort att man nu kastar långt – och relativt enkelt – med lätta beten, vilket tidigare varit haspelrullens adelsmärke. Men det är väl svårt att lära sig kasta med en multirulle? Nej, egentligen inte. Det kräver emellertid några timmars mer träning om man jämför med en haspelrulle. Men med rätt lina och rätt inställt spolbromssystem är det faktiskt lättare än vad de flesta tror.

 

Kastet steg-för-steg

  1. Det första du ska göra är att ställa in den mekaniska kastbromsen. När du frikopplar rullen och släpper tumtangenten ska ett hängande bete från spötoppen dra ut linan i lagom takt, säg 1 meter på 2 sek. Justera därefter in centrifugal- eller magnetbromsen i mitten av dess bromsregister. Efterhand trimmar man sedan in dessa bromssystem så att man kan kasta så långt som möjligt och utan trassel.
  2. Nu är det dags för själva kastet. Frikoppla spolen med tumtangenten och på samma gång låser du spolen med tummen. Nu kan spolen rotera fritt och det är bara din tumme som förhindrar det.
  3. För spöet bakåt till höger om höger axeln, om du håller rullen med höger hand, annars tvärtom.
  4. När spöet befinner sig mellan 180 och 135 grader bakåt, för tillbaka spöet i en accelererande rörelse.
  5. När spöet befinner sig någonstans kring 45 grader, lyfter du upp tummen. Betet kan nu dra ut lina från spolen som börjar rotera.
  6. När betet träffar vattenytan stannar du spolens rotation med tummen för att förhindra att linan reser sig och orsakar trassel, ett så kallat skatbo.
  7. Tummen används också för att bromsa kastet för ökad precision samt att säkerställa så du inte får linresning. Håller du tummen några millimeter ovanför spolen under kastet så känner du genast när linan börjar resa sig, då är det dags att manuellt bromsa spolen med tummen.
  8. När du därefter börjar veva kopplas den tidigare fritt roterande spolen åter samman med driv- och bromssystemet och man kan då ta hem betet, göra mothugg och fajta fisken.
  9. Kom ihåg att utföra kastet i en mjuk men ändock accelererande rörelse. Du ska inte snärta iväg betet – det fungerar med haspelrulle – med multirulle slutar det nästan alltid med skatbon…

Det är viktigt att rullen är välfylld med lina, då kastar du betydligt längre. Överfyll bara inte spolen, då blir det lätt trassel.

Glöm inte att justera in slirbromsen innan du börjar fiska. Man bör kontrollera detta inför varje fisketur. Tunga beten kräver såklart hårdare broms och vice versa, men som tumregel ska det inte gå ut någon lina vid ett normalt mothugg. Behövs det kan man justera bromsen vid fajt med en större fisk. 

 

Multirulle eller lågprofilsrulle

Lågprofilsrullar är en typ av multirullar med den stora skillnaden att de är tillverkade i ett mer kompakt format. Detta gör att rullen ligger bättre i handen och ofta balanserar spöt bättre. De flesta nya multirullar som tillverkas idag är av typen lågprofil men det görs fortfarande multirullar med den klassiska ”Ambassadörs looken”. Om man föredrar en klassisk multirulle eller en lågprofilsrulle är främst en fråga om tycke och smak.

 

Rätt storlek på multirulle

Precis som med haspelrullar tillverkas multirullar i olika storlekar för att passa olika typer av fiske. 200 och 300 är två vanliga storlekar där 200 passar bra för fiske efter abborre, gös och även lättare gäddfiske. 300 passar utmärkt för tyngre gäddfiske och funkar även för många typer av havsfiske.

 

Välja utväxling på multirulle

Begreppet utväxling, eller "gear ratio" på engelska, är ett mått på hur många varv rullens spole snurrar under ett vevtag. En normal utväxling ligger på ungefär 5.0:1 och uppåt, vilket betyder att spolen roterar fem gånger på ett vevtag. En snabb utväxling (high speed) brukar anses ligga runt 6.5:1och uppåt. Högre utväxling ger dig möjlighet att fiska hem beten snabbt vilket kan vara en fördel med vissa betestyper och i olika situationer. Är man på jakt efter en multirulle som täcker de flesta situationer så är en utväxling mellan 5.0:1 och 6.0:1  ett bra val. 

 

Ta hand om din multirulle

En multirulle är nästintill underhållsfri men det finns några enkla knep som garanterat förlänger livstiden på din rulle.

  • Addera några droppar rullolja eller fett med jämna mellanrum för att skydda multirullen mot smuts och för att den ska gå mjukare.
  • Skölj av rullen under vattenkranen om du har fiskat i saltvatten. Detta motverkar saltavlagringar som kan skada din rulle.
  • Lätta på bromssystemet när du inte använder rullen. Om du förvarar rullen med slirbromsen eller kastbromsen hårt åtdragen så sliter du på bromsen i onödan. 

 

För att komma till vårt sortiment med alla multirullar kan du klicka här.