Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Guideyrket innebär mycket frihet, men också mycket ansvar. Det mesta kan du lära dig på Forshagaaekademin, men man måste ända ha en viss fallenhet för yrket. . Foto: Forshagaakademin
Ansök till fiskeguidesubildning

En dryg vecka kvar att lämna in ansökan till yrkeshögskoleutbildningen Fiske- och jaktguide på Forshagaakademin. Två års utbildning som ger dig kunskaper att möta en växande marknad.
Att bli fiskeguide kan tyckas som drömmen för många med ett ”vanligt kneg”. Tänk att få vara ute hela dagarna och jobba vid fantastiska fiskevatten! Men det är också ett tufft jobb som kräver många färdigheter. Du ska, förutom att vara duktig på att fiska, också vara social och pedagogisk samt ha sinne för både marknadsföring och affärsverksamhet. Därför finns YH-utbildningen Fiske- och jaktguide på Forshagaakademin, utanför Karlstad. På schemat står guidekunskap, entreprenörskap, företagsekonomi, biologi, säkerhet, turism mm

MÅNGA AV ELEVERNA HAR REDAN FÅTT ERBJUDANDEN OM JOBB INNAN DE GÅR UT.

De två åren är upplagda på ett sätt så att du kan välja om du vill gå ut med fiske eller jakt som slutmål. Många kurser läses gemensamt, men 115 poäng av de totalt 400 är valbara. Både inriktningarna innehåller 23 veckors praktik.

Arbetsmarknaden ser i dagsläget bra ut. Många av eleverna har redan fått erbjudanden om jobb innan de går ut, ofta på den plats de har gjort sin praktik. Det kan vara på såväl turistföretag som hos redskapstillverkare, men också länsstyrelser eller sportfiskebutiker. Många startar också egna företag.
Utbildningen börjar i augusti i år och ansökningstiden går ut 29 april. Läs merpå Forshagaakademin.

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta