TDA-kortet är ett fiskekort som innefattar fiskemetoder som exempelvis trollingfiske och ismete med flera spön, som inte ingår i det fria handredskapsfisket. " /> Årets TDA-kort – nu med fler vatten | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Pär Lindberg
Gunnar Berglund på Stockholm Stad, visar det nya TDA-kortet som gäller i Mälaren och skärgården.
Årets TDA-kort – nu med fler vatten

TDA-kortet är ett fiskekort som innefattar fiskemetoder som exempelvis trollingfiske och ismete med flera spön, som inte ingår i det fria handredskapsfisket.

Du som vill trollingfiska, ro drag, ismeta eller angla, kan skaffa TDA-kortet som gäller i flera vatten i Stockholms- och Uppsala Län. I vissa vatten gäller kortet även för kräftfiske. Det nya TDA-kortet gäller kalenderåret 2016, och är egentligen en fiskevårdsavgift där alla pengarna går till fiskevård.

”I år har vi lagt till tre nya vatten i Mälaren som har bra fiske efter flera arter. Ett av de nya vattnen heter Näsfjärden och har ett bra bestånd av gädda och gös”, säger Gunnar Berglund som administrerar kortet.

Kortet som säljs via sportfiskeredskapshandlare i Stockholm och Uppsala finns i fyra nivåer. Prisexempel: TDA 2 kostar 300 Kr. per år och då kan du trolla med fyra spön eller ismeta med upp till 10 spön. Mer information: www.stockholm.se

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta