Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Lugn! Cecilia Grönberg kommer varken överge sina gösar eller sitt vertikalfiske från båt. Men vem vill inte ha en sådan här fin isgädda?
Cecilia Grönberg byter spår?

Vi är vana att se Cecilia Grönberg med gigantiska gösar i famnen. Har hon månne bytt fokus till gädda?
Redaktionen såg denna välväxta gädda i famnen på Sveriges egna gösdrottning på Facebook idag. Vi kan inte låta bli att notera att det känns ovant efter alla grymma gösar vi sett henne med.
Cecilia var ute på ismete igår och landade denna 9.12 kilo vackert tecknade gädda. Gäddan var 109 cm lång.
Men Cecilia kommer inte att överge sina gösar. På Sportfiskemässan i Älvsjö 18-20 mars, kommer hon att vara med både i Gös-showen på lördagen kl. 13 och sedan hålla föredrag om gösar och vertikalfiske på söndagen kl. 12.30.

Relaterad nyhet från din region
9 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta