Just nu:
Annons

Nyheter

1 månad sedan Sverige Anders Lundin
Plötsligt dyker det upp en utter istället för en gädda i hålet. Foto: Privat
Chocken i hålet – plötsligt dyker en utter upp

Han hoppades på storgäddan – men fick i stället drilla en livs levande utter. Anton Molin kommer aldrig att glömma det som utspelade sig under den senaste fisketuren.

Händelsen utspelade sig på ett fiskevatten i Gävle kommun, dit uppenbarligen både fyrfota och tvåbenta fiskare sökt sig. Anton och hans sällskap fick några gäddor på ismete, innan händelsen med uttern utspelade sig.
I tron om att det var en större gädda som slukat mörten så började Anton drilla den mot hålet, där han dock fick en rejäl överraskning.
– Fisket var ju riktat på gädda, så man blev ganska paff, berättar Anton för Fiskejournalen.

Väl uppe i hålet så visade uttern tänderna, och mycket mer hann inte hända innan den lossnade och försvann ned mot djupet igen. Nu håller Anton tummarna för att den ändå klarade sig oskadd och att en eventuell krok rostar bort och lossnar av sig själv.
– Den såg väldigt pigg ut, vittnar Anton om som dessutom fångade ögonblicket på film.

Vi på Fiskejournalen gör som Anton – vi håller tummarna för att den fridlysta uttern klarade sig utan skador.
Här nedan hittar du filmklippet:

Foto: Anton Molin

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta