Just nu:
Annons

Nyheter

4 månader sedan Sverige Anders Lundin
Claes "Svartzonker" Claesson är öppenhjärtlig i Fyllepodden. Foto: Musse Hasselvall.
Claes ”Svartzonker” Claesson gästar Fyllepodden

En av landets största fiskeprofiler, Claes ”Svartzonker” Claesson, figurerar i många publika sammanhang. Nu svingar han spöt mot kröken, eller rättare sagt berättar öppet om sin relation till alkohol i Fyllepodden.

Claes ”Svartzonker” Claesson är en av gästerna i höstens säsong av Fyllepodden, som består av sex avsnitt som kommer varje onsdag fram 2 december.
Programledare är kampsportsprofilen Musse Hasselvall, som bjuder in aktuella personer och experter för att få nya perspektiv på och förstå mer om alkohol. Claes Claesson har ett förflutet inom restaurangbranschen, och gör ingen hemlighet av att han drack för mycket alkohol.

Däremot ser han ett litet ljus i tunneln när det kommer till nya generationer.
– Nu är det nästan trendigt att inte dricka. För 5–10 år sedan betraktades du som marsmänniska om du inte drack, säger Clas som tror att många dricker för att stänga av känslor, eller att det handlar om rädsla.
– Att gå emot sina rädslor är det absolut modigaste man kan göra, konstaterar han i podden.
Här kan du höra hela avsnittet med Claes ”Svartzonker” Claesson.

Relaterad nyhet från din region
8 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta