Just nu:
Annons

Nyheter

4 månader sedan Sverige Anders Lundin
I Sverige är det fortfarande tillåtet att servera hajfenssoppa.
De kräver att hajfenssoppa förbjuds i Sverige

Sverige bidrar till massutrotning av hajar – och nu måste det få ett slut. Tre debattörer med en marinbiolog och hajforskare i spetsen ställer nu kravet att Sverige ska förbjuda hajfenssoppa inom rikets gränser.

Fiskejournalen har skrivit många artiklar kring det omfattade fisket efter hajar, och att syftet främst är att kunna erbjuda hajfenssoppa. Faktum är att det dödas över 100 miljoner hajar årligen för ändamålet.

Så länge det är lagligt att sälja och servera hajfenssoppa i Sverige bidrar vi till massutrotning av hajar och till att gynna organiserad kriminalitet. Det skriver David C. Bernvi, Doreen Månsson och Henrik Hallgren i en debattartikel på Aftonbladet.

”Hajfensfiske är ett barbariskt djurplågeri. Medan hajar fortfarande lever skärs fenorna av djuret, ombord på fiskebåten, för att sedan slängas tillbaka i havet – levande. Den stympade hajen sjunker långsamt ned till botten och blir liggande där tills den så småningom kvävs, svälter eller långsamt äts upp av mindre djur”, skriver debattörerna.

De konstaterar även att Kanada och i många amerikanska delstater har förbjudit hajfenssoppa, men att Sverige ligger efter.
”Här är det fortfarande tillåtet med hajfenssoppa och handel med hajfenor. Problemet är inte de fåtal portioner hajfenssoppa som äts i Sverige per år, men genom att förbjuda hajfenssoppa och handel med hajfenor kan vi signalera att vi tycker att hajfenssoppa och hajfensfiske är oacceptabelt”, skriver de i debatten som du kan läsa i sin helhet här.

Relaterad nyhet från din region
10 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta