Det har varit en bra säsong för Kanadaröding, där hela tio-i-topp-listan av fiskar är fångade i Landösjön och Kallsjön i Jämtland. " /> Ett bra år för kanadaröding | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
En Kanadaröding som vägde 9740 gram, men inte hamnade på listan då vattnet var hemligt.
Ett bra år för kanadaröding

Det har varit en bra säsong för Kanadaröding, där hela tio-i-topp-listan av fiskar är fångade i Landösjön och Kallsjön i Jämtland.
Kanadarödingen introducerades i Sverige på 70-talet då det var populärt att förstärka fiskfaunan med nya arter. Nu är man mer restriktiv med sådana tankar och inser att det med nya arter också kan komma problem, vilket kanadarödingen också gjort för vissa populationer av inhemsk röding och öring. Det är dock en populär sportfisk och kanadarödingen har lyckats bra i flera Jämtländska sjöar, där den växer sig relativt stor och förökar sig.

I Nordamerika kan kanadarödingen väga över 40 kilo.

Årets största kanadaröding fångades av Eric Simonsson i Landösjön och vägde 12245 gram. Det är dock ingenting mot de vikter fisken når på hemmaplan i Nordamerika. Där kan de väga över 40 kilo.
Tvåa på 2015 års lista kom ännu en Landösjö-kanadick på 10025 gram och det var då 12-årige Nils Holmlund som var fångstman. Den tredje största togs i Kallsjön och den lycklige fångstmannen heter Per Wegelius.
Läs mer om 2015 års största fångster i Fiskejournalen nummer 1 som finns i butik nu.

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta