" /> Finska gäddhugg med Eastfield | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Eastfield Lures förlade nyligen två fiskedagar i den finska skärgården. Resans godbitar finns nu på Youtube. Bild: Eastfield Lures
Finska gäddhugg med Eastfield

Är du sugen på lite härliga gäddhugg från vårt östra grannland? Ikväll släpper Eastfield Lures en film från den finska skärgården med hemmafiskaren och prostaff-medlemmen Niklas ”Hagenhammer” Heikinheimo. Hög stämning, finsk feelgood och sköna spöböj utlovas.

Finland är känt som de tusen sjöarnas land och i många av dessa simmar det stora och huggvilliga gäddor. Det märks inte minst i Eastfield Lures senaste gäddalster ” Hagenhammer – The Hauki Hauler” som ikväll lagts upp på deras Youtube-kanal.

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
10 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta