För att öka skyddet för aspen kommer Fritidsnämnden i Örebro kommun föreslå att utöka perioden för fiskeförbud i Svartån med en månad. " /> Fiskeförbud mot Asp utökas | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Aspen är en spännande sportfisk. Här ser ni Max Einarsson med en av förra årets största aspar på 5820 gram, fångad i Mälaren.
Fiskeförbud mot Asp utökas

För att öka skyddet för aspen kommer Fritidsnämnden i Örebro kommun föreslå att utöka perioden för fiskeförbud i Svartån med en månad.
Fisken asp, som kan bli en meter lång och väga över tolv kilo, är upptagen på den svenska rödlistan och som en nära hotad art i EU:s art- och habitatsdirektiv. I direktivet åtar sig EU:s medlemsländer att vidta nödvändiga åtgärder för att bevara artens livsmiljö. Aspen i Hjälmaren har sitt, troligen viktigaste, lekområde vid Slussen i Svartån.  Fiskerättsinnehavare är Örebro kommun och de har tidigare beslutat om fiskeförbud mellan Slussen och Bygärdesbäcken mellan 1 april och 31 maj. Det nya förbudet skulle gälla från och med 1 mars till och med 31 maj. Den främsta orsaken till ändringen är att aspen har ett lekområde i slussområdet och leken har börjat tidigare de senaste åren vilket troligen beror på en högre vattentemperatur i Svartån under mars månad.

 

 

Relaterad nyhet från din region
6 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta