Just nu:
Annons

Nyheter

9 månader sedan Sverige Anders Lundin
Det storskaliga yrkesfisket i Östersjön är en förlustaffär för samhället, hävdar tre debattörer.
Framgång för sillen efter lång tids kamp

Frågan är om det någonsin höjts så många röster för att rädda sillen i Östersjön som det senaste halvåret. Nu kommer beskedet som många hoppats på – nämligen att Internationella havsforskningsrådet vill minska fisket.

Forskarna på Internationella havsforskningsrådet, ICES, har nu presenterat den årliga rekommendationen för 2021 års fångstkvoter för Östersjön, där just sill och strömming omfattas. Huruvida politikerna verkligen tar full hänsyn till deras råd återstår att se, men de vill hur som helst minska uttaget i centrala Östersjön med 27 procent.

Sportfiskarna hör till dem som vädrar lite morgonluft nu:

”En ny mycket stark årsklass född 2019 tros, förutsatt att fisket är hållbart, kunna stärka beståndet kommande år och framförallt kunna utgöra föda för ett torskbestånd i allvarlig kris”, skriver de på sin hemsida.

Både Sportfiskarna, länsstyrelsen, kustfiskare och flera politiska partier har även krävt en utflyttning av trålgränsen runt svenska kusten, men det återstår att se om EU kommer att verka för det.

Här är några av ICES övriga rekommendationer:

Sill/strömming Bottenhavet – oförändrat (65 018 ton)

Sill västra Östersjön – fiskestopp (0 ton)

Lax – oförändrat (116 000 laxar)

Östra torskbeståndet – fortsatt fiskestopp (0 ton)

Västra torskbeståndet – stabilt låga nivåer (2 960 – 4 635 ton)

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta