Hösten är sannerligen storgäddornas tid, och en som kan de rätta metoderna är Emanuel Swärd, som gav sig ut i kylan och fick sitt livs fiskeupplevelse. Det slutade med två jättefiskar på samma pass. " /> Gäddfisket som Emanuel aldrig kommer glömma | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Anders Lundin
Emanuel Swärd med den största av fyra gäddor, 13,1 kilo. Foto: Privat
Gäddfisket som Emanuel aldrig kommer glömma

Hösten är sannerligen storgäddornas tid, och en som kan de rätta metoderna är Emanuel Swärd, som gav sig ut i kylan och fick sitt livs fiskeupplevelse. Det slutade med två jättefiskar på samma pass.

Ännu en grann höstgädda på 11,4 kilo.

– När landskapet ändrar färg och dimman stiger från sjöarna på morgonen, då pirrar det i hela kroppen och jag bara måste ut och fiska!

Det berättar Emanuel Swärd, som haft ett väldigt bra fiske denna höst. Han har ägnat mycket tid åt trolling med stora beten, och fått uppleva fantastiska fiskepass med många stora gäddor i båten. Allt toppades när han fick ett fyrtal i gäddor, med två kolosser i topp.

– En morgon gav jag mig ut på en sjö jag hade fiskat i ett par gånger tidigare med en grundtanke att trollingfiska, men fisket gick inte riktigt som jag ville. Det var långt mellan huggen och trots att jag fick en 9-kilosgädda kändes det som att jag var tvungen att tänka om. Jag valde att byta metod helt och gick över till spinnfiske. Det ger mig möjligheten att gå in lite grundare och med noggrannhet kan jag då lugnt och metodiskt fiska av de områden som jag tror lite extra på.

Resultatet dröjde inte länge och redan på första driften får han ett härligt slackhugg och spöt bockar rejält när han sätter mothugget. Fighten är över relativt snabbt och han kan säkra fisken med ett gälgrepp. Gäddan visar sig vara 120 centimeter lång och väga 11,4 kilo.

– Några kast senare hugger det igen och det visar sig vara en arg gädda på runt 7 kilo som gör ett par snabba rusningar. Redan kastet efter smäller det till igen och den här gången tar fisken lina direkt från start. Jag förstår direkt att fisken är stor då det i princip är den som bestämmer under första delen av fighten. Fisken gör långa och ursinniga rusningar, men till slut får jag in den till båten och kan ta gälgrepp. Jag ser direkt att den här gäddan kan vara större än den tidigare och efter mätning och vägning landar vikt och längd på 124 centimeter och 13,1 kilo!

– En fantastisk upplevelse jag sent kommer att glömma. Båda fiskarna tog en woolftail shallow hemfiskad med sweep and rise metoden. Detta är en dödlig metod då det är kallt i vattnet, intygar Emanuel Swärd.

Missa inte heller detta fiskafänge:

https://www.fiskejournalen.se/vilken-galen-uppfoljning-gadda-pa-hela-130-centimeter/

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta