När rockmusikern Erik Ohlsson ritade den ursprungliga Ge fan i våra vatten-loggans giftgröna dödskalle kom inspirationen bland annat från elbolaget Jämtkrafts agerande i Långan. " /> Ge fan i våra vatten Jämtkraft! | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Anders Holm
Logotypen som Erik Ohlsson skapade.
Ge fan i våra vatten Jämtkraft!

När rockmusikern Erik Ohlsson ritade den ursprungliga Ge fan i våra vatten-loggans giftgröna dödskalle kom inspirationen bland annat från elbolaget Jämtkrafts agerande i Långan.

När Ge fan i våra vatten lanserades 2007 ville Erik Ohlsson, Kimmo Kirvesmäki, Dregen och övriga musiker göra en positiv kampanj mot rovfiske och miljöförstöring i våra vatten. En kampanj som skulle väcka folks intresse och samla ihop pengar till konkreta fiskevårdsåtgärder. När Erik formgav det som skulle bli projektets logga ville han skapa något som tydligt visade på de hot som fanns mot våra vatten: en giftgrön dödskalle med en fisk i munnen och dollarögon som symboliserar det ekonomiska intresset utan hänsyn till miljön.
– Jag var en passionerad flugfiskare på den tiden och hade fiskat en del i Långan. Samtidigt med detta hade Jämtkraft gjort en hel del skit i Långan som att kuppa in sig i ett fiskevårdsområdes styrelse och nästan torrlägga ån på vintern så att en massa fisk dog, så visst var Jämtkraft en stark inspirationskälla, berättar Erik Ohlsson.
Nästan tio år senare är det fortfarande lika aktuellt att bekämpa Jämtkrafts agerande: bolaget tänker nu bygga upp dammen och renovera kraftverket i Långforsen i Långan. Detta trots att ån ska vara skyddad från vattenkraftutbyggnad och trots att den planerade fiskvägen dömts ut av experter.

– Jag vill uppmana alla sportfiskare att delta i kampanjen med att skicka brevet till Jämtkrafts styrelseordförande AnnSofie Andersson om att inte bygga kraftverket. Det kommer att bli sämre för fisken. Ge fan i våra vatten Jämtkraft! avslutar Erik Ohlsson.

Relaterad nyhet från din region
6 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta