[/caption] " /> Greenpeace glömmer ekologin | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

8 år sedan Sverige Morgan Fihn
Greenpeace glömmer ekologin

Älvräddarnas ordförande Christer Borg menar att Martina Krueger och Greenpeace spelar kraftbolagen rakt i händerna.

Christer Borg, ordförande i Älvräddarna, menar att Greenpeace spelar kraftbolagen rakt i händerna genom att de i sin elbolagsranking enbart tar hänsyn till andelen förnybar energi.
När Greenpeace listar vilka energibolag som ur konsumentperspektiv är bäst att välja om man vill göra skillnad för miljön, går de enbart på andelen förnybar energi. Ett högt rankat energibolag kan således, enligt Greenpeace kriterier, ha hundra procent vattenkraft utan att behöva ta någon hänsyn till ekologin runt kraftverken. Som en av de högst placerade på Greenpeace lista står till exempel Alingsås energi.
– Alingsås energi köper huvuddelen av sin el från Bjurfors nedre kraftverk i Umeälven. I det finns inga fiskvägar och trots att man precis lagt ner 57 miljoner på en dammrenovering, har fiskvägar inte ingått i projektet, säger Christer Borg på Älvräddarna.
Martina Krueger, ansvarig för klimat och energifrågor på Greenpeace svarar
på kritiken:
– I dagsläget har vi inte möjlighet att få fram den information som behövs för att gradera kraftbolagen utifrån andra kriterier än andelen förnybar energi.
Gratis green-washing

Älvräddarna menar att Greenpeace synsätt, förutom att det är direkt vilseledande för konsumenten, också bidrar till elbolagens ”green-washing”, alltså när bolagen själva vill påskina hur miljövänliga de är.
– I fallet med Alingsås Energi använder de sin listplacering i marknadsföringen. Det låter självklart jättebra att de är topprankade av Greenpeace. Förnybar elproduktion är givetvis bra, men är inte det enda kriteriet för att få en miljöanpassad produktion. Vattenkraften i Sverige är en ekologisk katastrof och det borde Greenpeace inte stödja på detta sätt, säger Christer Borg.
– Kanske är andra kriterier något vi bör ta hänsyn till i framtida rankingar, men i dagsläget är det enbart information om vilket energislag elen kommer ifrån, som kraftbolagen är skyldiga att redovisa, säger Martina Krueger.
Läs tidigare notiser om Greenpeace elbolagsranking.
Maria Ålander

Relaterad nyhet från din region
6 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta