Just nu:
Annons

Nyheter

1 månad sedan Sverige Anders Lundin
Ida-Maria Rigoll, som är platschef på Mörrums Kronolaxfiske, har anledning att vara optimist inför säsongen. Foto: Privat
Högtryck i Mörrum – fiskekorten såldes i raketfart

Nedräkningen inför den traditionella premiären i Mörrumsån har inletts – och trycket rapporteras vara väldigt hårt. När försäljningen av fiskekort öppnade så tog nästan alla långtidskort slut direkt.

Det gyllene datumet är satt till 27 mars, och uppenbarligen är det många som vill vara säkra på en plats i händelsernas centrum. Frågan är om det ens finns plats?
– Det finns kort kvar till premiären om någon fortfarande är sugen på det. Mars är ganska tätt inpå nu så det är fortfarande en osäkerhet huruvida man vågar åka och också boka. Vi har naturligtvis även i år generösa avbokningsvillkor, där de får pengarna tillbaka om de får förhinder eller inte vågar sig iväg hit till Mörrum, berättar Ida-Maria Rigoll som är platschef på Mörrums Kronolaxfiske.

Semester på hemmaplan

Det som gick i raketfart att sälja var långtidskorten. Många verkar helt enkelt ställa in sig på att det blir en ”hemester” även denna sommar med anledning av pandemin.
– Vi har fått en hel den nya kunder, vilket är roligt naturligtvis. Det som finns kvar är ugndomskorten (upp till 18 år) där vi inte sätter några begräsningar alls i antal, då vi verkligen vill gynna dem att börja fiska hos oss, glädjande nog såg vi en enorm ökning av dessa kort sålda förra året.

Ida-Maria Rigoll berättar också att de har helt nya sträckor på gång, med anledning av att kraftverket i Svängsta har rivits.
– Det kommer inte bli klart 2021, utan vi siktar på fiske där först 2022. Det är vatten och sträckor ingen har rört sedan kraftverket byggdes för 100 år sedan – spännande!
Här kan du läsa mer om det klassiska lax- och havsöringsfisket i Mörrumsån, samt vilka kort som finns kvar till försäljning.

Relaterad nyhet från din region
14 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta