Just nu:
Annons

Nyheter

11 år sedan Sverige
Jättetorsk från Senja

Fisket efter skreitorsk på Senja blev minst sagt lyckat, 4 torskar över 20 kg med en topp på 29,02 kg låter som en dröm för de flesta. Sista dagens fiske blev rätt lyckat det med, en jättetorsk på 35,02 kg fångades av den lycklige Michael Renström.

Torskfisket hade varit sanslöst givande för Renström & Co vid Mefjord Brygge, med ett båtrekord på 29,02 kg som topp näst sista dagen. Det rekordet höll sig dock inte alltför länge. Michael Renström drog sista dagen, 3 april, upp en torsk som hade parkerat på 50 meters djup. Torsken mätte 149 cm, och hade en omkrets på 93 cm. Fisken kontrollvägdes inne i hamn, och vågen stannade på den respektingivande vikten 35,02 kg.

Läs mer om det lyckade torskfisket här: http://www.havsfiskeguiden.se/senja.asp

Jättetorsk

Relaterad nyhet från din region
5 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta