Kajakfiskaren Captian Ben Chancey från Florida får först en golitah grouper på kroken, sedan en tjurhaj. Fajten slutar med att kajaken välter. " /> Kajak välter bland tjurhajar | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

6 år sedan Sverige Maria Ålander
Dramatiskt kajakfiske utanför Florida där Ben Chancey hamnar bland tjurhajar.
Kajak välter bland tjurhajar

Kajakfiskaren Captian Ben Chancey från Florida får först en golitah grouper på kroken, sedan en tjurhaj. Fajten slutar med att kajaken välter.
Ibland blir kajakfiske lite för spännande. Att fiska goliath grouper är en rejäl utmaning i sig. Det är en av världens starkaste fiskar. I det här fallet adderas en grupp tjuthajar till spänningen. Tjurhajarna cirklar runt kajaken och groupern. Groupern känner sig trängd och spottar ut betet och en av hajarna tar det istället. I 20 minuter drillar Chancey tjurhajen från kajaken – tills kajaken välter bland tjurhajarna. Som tur är ligger följebåten mycket nära och den stackars kajakfiskaren simmar kvickt över. Svettigt värre! Men Chancey ger sig inte. De vänder rätt kajaken och han hoppar i igen för att fajta klart tjurhajen. Se klippet från Discovery här.

Relaterad nyhet från din region
9 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta