Nyligen kom besked om att Antispinnmässan i Uppsala måste ställas in. Tur då att det finns andra mässor att njuta av. Exempelvis en helt ny – nämligen Bait Bash. " /> Klart med ny mässa: Sun City Predator Show blir Bait Bash! | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Sun City Predator Show är nedlagt – men ersätts av Bait Bash!
Klart med ny mässa: Sun City Predator Show blir Bait Bash!

Nyligen kom besked om att Antispinnmässan i Uppsala måste ställas in. Tur då att det finns andra mässor att njuta av. Exempelvis en helt ny – nämligen Bait Bash.

Det är arrangörerna bakom Sun City Predator Show som går vidare med ett nytt koncept. Den mässan lades ned för några år sedan, men ur askan reser sig nu Bait Bash som kommer att arrangeras i Karlstad 23–24 februari 2019. På Sun City Predator Show så var det ett moment som hette just Bait Bash. Det var en tävling för de betesbyggare som ville ställa upp i den med sina beten. Det tävlingsmomentet kommer att finnas kvar och mer information om det kommer längre fram.

Det hela beskrivs som en hyllning till hantverket, beten, flugorna, prylarna och allt däremellan. Föredrag och fiskesnack. Ett riktigt fiskekalas helt enkelt, meddelar arrangörerna.

Läs mer på Facebook:

Relaterad nyhet från din region
18 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta