Just nu:
Annons

Nyheter

9 år sedan Sverige Morgan Fihn
Märker marlin i Mexiko

Notera det röda märket ovanför bröstfenan. Det är en så kallad "tag". (Foto: Pasi Helin)

Fiskejournalens chefredaktör Martin Falklind märker marlin i Mexiko för Billfish Foundations räkning. Det hela ska resultera i viktig forskning och en dokumentär för SVT.
Spjutfisken marlin är en fisk som vandrar långa sträckor och korsar många gränser. Det gör dem sårbara för fiskeflottor som tänker att ”tar inte vi dem, tar något annat land dem”.
– För att få mer information om deras vandringar, kan man ”tagga” fiskarna, det vill säga sätta ett litet märke som talar om var de sist fångats och vad de då vägde, berättar Martin Falklind.
– Ju fler sportfiskare som väljer att göra detta, desto mer information kommer vi att få.
Fångar från kajak
De senaste åren har man börjat få grepp om den mexikanska populationen av striped marlin, berättar Dr Russel Nelson, forskare på The Billfish Foundation, som också är på plats i Mexiko tillsammans med Martin Falklind.

– Märkningen har visat att dessa fiskar inte alls lämnar Mexiko, som man tidigare trott. Det har blivit en tankeställare för de som hävdat att det är lika bra att ta dem, innan någon annan nation fiskar upp dem. Det är Mexikos fiskar och det är upp till dem att vårda populationen, säger Dr Russel Nelson.
Att Martin Falklind fångar fisken från sin lilla kajak, gör inte det hela mindre spektakulärt.
Dokumentären beräknas vara klar våren 2012.
Maria Ålander

Relaterad nyhet från din region
15 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta