Just nu:
Annons

Nyheter

9 år sedan Sverige Morgan Fihn
Minimimått på gös höjs i Mälaren

Gös, Sander lucioperca, är Västmanlands landskapsfisk. Den blir könsmogen mellan 2 och fem års ålder och målet är att alla gösar ska hinna leka minst en gång innan de fångas.

Första juli i år höjs minimimåttet på gös från 40 till 45 centimeter i Mälaren. Tanken är att det ska resultera i en ökad medelvikt, precis som det har gjort i Hjälmaren.
För drygt tio år sedan införde man en höjning av minimimåttet i Hjälmaren. Syftet var att gösen skulle hinna leka minst en gång innan den fångades. De extra fem centimetrarna gav ett förbluffande resultat.
– Från att medelfångsten mellan år 2001-2007 varit på 59 ton, ökade den till 153 ton mellan år 2001-2007, berättar länsfiskekonsulent Martin Engström i Örebro.

Att det har tagit så lång tid att införa samma regler i Mälaren, beror på att det funnit ett motstånd hos yrkesfiskarna. I dagsläget verkar dock både sportfiskare och de flesta yrkesfiskare se på höjningen som något positivt.
– Själv har jag väntat på det här i tjugo år, säger yrkesfiskaren Per Vidlund till SVT.
Per Vidlund tror att det sista motståndet kommer att försvinna när resultaten visar sig.
Källa: SVT
Maria Ålander

Relaterad nyhet från din region
15 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta