Just nu:
Annons

Nyheter

9 år sedan Sverige Fiskejournalen
Multe på brödfluga

Det är en allmän sanning att multar fångar man bäst med flytande bröd, eller med fluga. Magnus Jönsson i Helsingborg valde att kombinera de båda metoderna…
Magnus är en av de sportfiskare som fastnat för det svåra, men spännande fisket efter multe. I slutet av juni var han ute på sitt andra multepass och genast han kom ner till hamnen såg han ett stim med fem-sex multar.
Magnus provade mängder av olika flugor, men fick ingen som helst respons. Då bytte han taktik, satte en liten trekrok på tafsen och agnade med en bit bröd.

”Det högg nästan omgående och det blev en lång kamp. Jag vågade inte pressa en så stark fisk för hårt med flugfiskeutrustning och 0,18 millimeters tafs”, skriver Magnus i anmälan till Recordfisken.
Multen vägde 2,33 kilo och var 62 centimeter lång.
Svenne Andersson

Magnus Jönsson satte på en "brödfluga" och fångade den här fina multen.

Relaterad nyhet från din region
1 timme sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta