Just nu:
Annons

Nyheter

7 månader sedan Sverige Robert Westin
Från 1 januari 2021 minskar kvoten för utförsel av egenfångad fisk från Norge. Foto: Robert Westin.
Norge stramar åt reglerna för fisketuristerna ytterligare

Reglerna för turistfisket i Norge skärps ytterligare. Målet är att turister ska åka till Norge för att få en upplevelse och inte ta med så mycket fisk som möjligt.

I Norge har turistfisket varit utsatt för kritik under många år. Framför allt så är det smugglingen av fisk som man har velat minimera.

Från och med 1 januari 2021 stramas reglerna till ytterligare. Då får man endast ta med sig fisk över gränsen om man har fiskat hos en godkänd fiskecamp. Viktgränsen för hur mycket fisk som man får ta hem minskas till 18 kg per person.

– Vi hoppas att detta skall underlätta för dom som är seriösa i branschen för att dessa är en viktig del av den norska besöksnäringen, säger Odd Emil Ingebrigtsen, Fiskeri- og sjømatminister.

Många fiskecamper har reagerat över dom nya reglerna och tycker att dom är för hårda. Det har även höjts röster hos svenska havsfiskare som tycker att det är tråkigt att dom skall bli bestraffade på grund av att det finns människor som smugglar fisk över gränsen.

Relaterad nyhet från din region
17 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta