För första gången har en knaggrocka fötts på Havets Hus i Lysekil, ett unikt och viktigt steg i arbete med den hotade rockan. " /> Nyfödd knaggrocka på Havets Hus | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
En nyfödd och nästan genomskinlig liten knaggrocka har kläckts ur sitt ägg. Bild: Havets Hus
Nyfödd knaggrocka på Havets Hus

För första gången har en knaggrocka fötts på Havets Hus i Lysekil, ett unikt och viktigt steg i arbete med den hotade rockan.
Knaggrockan är rödlistad som starkt hotad i europeiska havsområden eftersom den minskat kraftigt under många år. Det är i dag helt förbjudet att fånga och landa knaggrocka i svenska vatten oavsett fiskemetod.

Än så länge är kunskapen om hur man föder upp knaggrockor inte fullt utvecklad.

I Havets Hus tunnelakvarium finns sedan ett år flera könsmogna hanar och honor av knaggrocka, och de lägger befruktade ägg som sedan vårdas. Nu har äggen börjat kläckas och nästa steg blir att få ungen att äta och växa.
– Vi har god erfarenhet av arbetet med att föda upp småfläckig rödhaj, men uppfödning är ett långsiktigt arbete och än så länge är kunskapen om hur man föder upp knaggrockor inte fullt utvecklad och därför utmanande, säger Maria Jämting, VD för Havets Hus.
Bevarandeprojektet för knaggrocka sker liksom bevarandeprojektet för småfläckig rödhaj i samarbete med Världsnaturfonden WWF.

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta