Danska DTU Aqua har med hjälp av hundratals frivilliga sportfiskare sparkat igång årets projekt där målet är att märka 20 till 30 exemplar av den blåfenade tonfisken. I lördags fångades de första fiskarna på danskt vatten. " /> Nytt tonfiskprojekt igång | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Mathias Arnham
Ännu en lyckad märkning av tonfisk i danskt vatten. Bilden är från lördagen 25 augusti. (Foto: ©Kim Birnie-Gauvin. www.Fiskepleje.dk/tun.)
Nytt tonfiskprojekt igång

Danska DTU Aqua har med hjälp av hundratals frivilliga sportfiskare sparkat igång årets projekt där målet är att märka 20 till 30 exemplar av den blåfenade tonfisken. I lördags fångades de första fiskarna på danskt vatten.

Även i år har DTU Aqua tagit sig an arbetet med att märka den blåfenade tonfisken (Thynnus thynnus). Den blåfenade tonfisken var historiskt sett en vanlig besökare i våra skandinaviska vatten men för cirka 60 år sedan försvann den plötsligt. För ett par år tillbaka har de väldiga fiskarna återvänt till våra vatten. Nu vill man veta mera om tonfisken, bland annat vill man kartlägga tonfiskens vandringsvägar till och från våra skandinaviska vatten.

Nu vill man veta mera om tonfisken, bland annat vill man kartlägga tonfiskens vandringsvägar till och från våra skandinaviska vatten.

I lördags startade årets projekt där många svenska sportfiskare ställer upp med kunskap, tid och båtar för att märka de gigantiska fiskarna. Så här rapporterar DTU Aqua från deras sajt:

2018 -08- 25. Vädret var någorlunda ok. Under dagen observerade vi en hel del tonfiskar varav åtta stycken krokades. Av dessa kunde fyra individer märkas. De märkta tonfiskarna mätte från 240 till 265 centimeter. En bra start på årets märkningsprojekt.

Läs mer HÄR

Relaterad nyhet från din region
1 timme sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta