Det är inte bara människor som smyger längs bäckarna under hösten i hopp om att få se lekande fisk. Detta är även en högtid för uttern – då det finns chans till riktiga och viktiga skrovmål. " /> Sällsynta synen – här mumsar uttern på en lax | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Anders Lundin
Här är laxen som uttern kalasade på. Foto: William Sidenbom
Sällsynta synen – här mumsar uttern på en lax

Det är inte bara människor som smyger längs bäckarna under hösten i hopp om att få se lekande fisk. Detta är även en högtid för uttern – då det finns chans till riktiga och viktiga skrovmål.

Det var personal från länsstyrelsen i Västerbotten som fick en vacker och sällsynt naturupplevelse när de patrullerade längs Hörnån, och arbetsledaren William Sidenbom lyckades fånga händelsen med kameran.

I slutet av klippet syns det hur uttern får vittring på något och lämnade kvar sin påbörjade munsbit i vattnet, som personalen gick fram och dokumenterade. Uttern återvände dock lite senare för att avsluta sin måltid, hälsar länsstyrelsen.

Här nedan kan du se hela klippet på deras Facebook-sida Fiske och vattenvård i Västerbotten:

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta