Just nu:
Annons

Nyheter

9 månader sedan Sverige Anders Lundin
Leif Krause med karpen Luna, som blev finalen på ett magiskt pass. Foto: Privat
Snacka om tung trafik för karpjägare Krause

Fyra karpar över 16 kilo med en toppfisk på 28,39 kilo. Leif Krause fick uppleva ett av de mest framgångsrika karppassen någonsin i svenskt vatten.

Det handlar om karpsyndikatet Stubbetorp i Blekinge, och den här gången var det alltså rutinerade Leif Krause som fick känna på riktigt tung trafik. Han har länge haft målsättningen att fånga den vida kända jättekarpen Luna, och äntligen gick satsningen i mål.

– Hittills i år har 15 nätter spenderats vid sjön under april och maj, vilket gett 39 landade karpar. Det handlar om tid, tid och tid, och till slut får man vara ödmjukt tacksam när flytet kommer, konstaterar Leif Krause.

Efter att ha inlett fisketuren med trissen 19,3 kilo, 16,1 kilo, 17,1 kilo så blev det till slut jackpot när Luna lurades att hugga.

– Ytan exploderade när hon högg. Efter en gastkramande fajt långt in i natten med maxpress på henne, utvadad i sjön, får jag henne till slut i håven. Ett magiskt fiskepass får en magisk avslutning. Tillsammans med Stewart Chorazek väger jag henne till 28,39 kilo. En dröm har gått i uppfyllelse, berättar en mycket glad Leif Krause.

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta