På natten mot första juni går starskottet som hörs över hela Norge. Laxpremiären i de norska älvarna är något som både svenskar och norrmän väntar på. " /> Snart norsk laxpremiär | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
I Norge har man vildlaxambassdörer i form av ungdomar som hjälper andra ungdomar ut på laxfiske.
Snart norsk laxpremiär

På natten mot första juni går starskottet som hörs över hela Norge. Laxpremiären i de norska älvarna är något som både svenskar och norrmän väntar på.
Bara i Norge finns 100 000 laxfiskare som alla vill vara först ute vid älven, inte bara för att de är fiskesugna, utan också för att det är de största laxarna som kommer upp i älven först.
Organisationen Norske laxelever är en organisation som vill gynna norskt laxfiske och tillvarata vildlaxens och sportfiskarnas intressen. De informerar om fisketips, fisketider och kämpar för att vildlaxen ska överleva i ett Norge där nästan allt fokus numera ligger på laxodling.

De största laxarna går upp i älven först.

Norske laxelever ordnar också så att det finns vildlaxambassadörer i många älvar. Det är ungdomar som vill hjälpa andra ungdomar att komma igång med sitt fiske. I Norge fiskar ungdomar gratis.
Det finns också några älvar där fisket startar lite tidigare än 1 juni. Hela översikten av norska älvar och fisketider hittar du här.

 

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-10-438#KAPITTEL_1

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta