Lättare och mindre. Det är två ledord för resande fiskare, oavsett om det gäller fjällen eller andra fjärran strapatser. Flytringen får oftast stanna hemma, eftersom den sällan kvalar in på kravlistan. Men nu kanske lösningen finns. " /> Se när "Lubbe" testar världens lättaste flytring | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Lubomir "Lubbe" Pytel testar världens lättaste flytring.
Se när "Lubbe" testar världens lättaste flytring

Lättare och mindre. Det är två ledord för resande fiskare, oavsett om det gäller fjällen eller andra fjärran strapatser. Flytringen får oftast stanna hemma, eftersom den sällan kvalar in på kravlistan. Men nu kanske lösningen finns.

Fiskejournalen fick en rapport från Lubomir ”Lubbe” Pytel på FKP-GEAR Sweden. Han har provat ”världens lättaste flytring” som Mats Sjögren på Hillskär Marinteknik AB säljer. Och han tror sig vara nåt på spåret.

– Det har alltid varit specialgrejor Mats riktat in sig på och lite det jag gillar. Som tidigare ihopfällbara båtar, smidiga montage att göra sitt ekolod portabelt med, specialkajaker med mera. Och nu en superlätt flytring som inte tar någon plats, berättar Lubomir ”Lubbe” Pytel.

Han fortsätter:

– Mats är alltid en återkommande gäst i mina mässfilmer från årliga sportfiskemässan och drivet att lyfta fram lite unika och ibland udda produkter för sportfisket har verkligen blivit hans signum. Så det var då inte så mycket att tänka kring när jag blev tillfrågad att presentera denna häftiga produkt, som resulterat i denna lilla reklamfilm. Kanske är det just ett verktyg som gör just ditt sportfiske lite mer intressant?

Spana in filmen här:

 

 

Relaterad nyhet från din region
17 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta