Just nu:
Annons

Nyheter

6 månader sedan Sverige Anders Lundin
Fiskarna på SM i Mete ska släppas tillbaka – när det väl kommer att genomföras. Foto: Anders Lundin
Stort intresse för SM-koncept – som måste skjutas upp

Intresset för fisketävlingar är fortsatt starkt, och i synnerhet sådana där fisken släpps tillbaka efter fångst. Precis det skulle bli modellen för SM i mete detta år, men nu kommer beskedet att evenemanget ställs in.

Svenska mästerskapen i mete med upplägget catch&release var planerat att hållas i Nyköpings hamn 29 augusti, men nu meddelar arrangörerna och Sportfiskarna att måste skjutas på framtiden. Anledningen är förstås restriktionerna kring Covid 19, där det är fortsatt stopp för arrangemang med fler än 50 deltagare. Och fler än 50 deltagare hade det garanterat blivit på SM – inte mindre än 104 personer hade fram tills nu anmält sig till tävlingen. 

– Vi har redan påbörjat arbetet för ett genomförande av det nya metekonceptet under 2021, kommenterar Michael Molander initiativtagare och tävlingsansvarig på förbundet.

Han hälsar att mer information om kommande tävlingsevenemang presenteras på Sportfiskarnas webb.

Relevanta produkter från vår fiskebutik:

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Relevanta produkter från vår fiskebutik:

Du kanske även gillar detta