Johan Abelsson är en framstående Simrishamn-trollare med många storlaxar på CV:t. Just nu har fisket varit kanon utanför Simrishamn och det tas laxar över tio kilo var och varannan tur. " /> Lax över tjugokilosgränsen | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Mathias Arnham
Bengt Karolisen med en riktigt grov hanlax. Fiskad från Johan Abelssons Carolina Classic.
Superlax över drömgränsen

Johan Abelsson är en framstående Simrishamn-trollare med många storlaxar på CV:t. Just nu har fisket varit kanon utanför Simrishamn och det tas laxar över tio kilo var och varannan tur.
Att få en lax över den magiska tjugokilosgränsen tillhör inte vanligheterna. Men ibland händer det. Vill man ha sig en riktigt fin lax och bättra på sitt personbästa är det läge att styra kosan söderöver till Simrishamn. Redan i söndags hade Johan flera häftiga dubbelhugg med starka ”rulltömmare” uppemot femton kilo. I tisdags fick Bengt Karolisen från Stockholm känna på en av de riktigt stora fiskarna.

 –En riktig superlax bet över ett  ”Nothern King mag”, i ytan närmast båten. Det blev en hård och spännande fight då den stora fisken bestämde sig för att söka skydd under båten, fisken var nästan omöjlig att bända upp, berättar Johan.

Gång på gång ställde sig fisken och tjurade under båten. Johan var tvungen att köra ifrån fisken flera gånger för att Bengt skulle kunna få upp den till ytan och landa den. Väl uppe i båten mätte laxen 120 centimeter och drog ner vågen till hela 21,5 kilo, en stöddig hanlax med början på karakteristisk krok i underkäken. Läs om laxfisket utanför Simrishamn på Johans blogg.

Relaterad nyhet från din region
12 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta