FilmFestival_lowres_ Björn Tjärnberg (foto och redigering), Maria Ålander (manusförfattare och producent), Martin Falklind (medverkande och exekutiv producent), Jan Lekemark (originalmusik), Fredrik Möller (medverkande) och Pasi Helin (medverkande och exekutiv producent). (Bild: Johan Bergmark)[/caption] " /> Svensk fiskefilm vinner internationellt pris | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

6 år sedan Sverige Morgan Fihn
Svensk fiskefilm vinner internationellt pris
FilmFestival_lowres_

Björn Tjärnberg (foto och redigering), Maria Ålander (manusförfattare och producent), Martin Falklind (medverkande och exekutiv producent), Jan Lekemark (originalmusik), Fredrik Möller (medverkande) och Pasi Helin (medverkande och exekutiv producent). (Bild: Johan Bergmark)

Filmen ”Expedition den gamle och havet” med Fiskejournalens chefredaktör Martin Falklind i huvudrollen har blivit flerfaldigt prisbelönad i US International Film & Video Festival.
Tillsammans med fem andra dokumentärer, som bland annat inbegriper stjärnor som David Attenborough och Cate Blanchett, blev den internationella version av ”Expedition Den Gamle och Havet” nominerad till ”Best of Festival” i ”US International Film & Video Festival”.
Filmen tog även hem förstapriset Gold Camera Award i två klasser – bästa filmdokumentär (”Feature”) och bästa tv-dokumentär (”Sports/recreation”) samt fick andrapriset Silver Screen Award i kategorin filmfoto (”Cinematography”).
– Det är fantastiskt att svensk fiskefilm får ett sådant erkännande internationellt. Jag får nypa mig i armen, säger Martin Falklind.

Fiskeäventyr och miljöbudskap
”Expedition den gamle och havet” är producerad av Ecofilm och Stopp Family i samarbete med Sveriges Television och många av Fiskejournalens medarbetare har varit involverade i projektet. Den svenska versionen har hittills TV-sänts i Sverige/SVT, Norge/NRK och Danmark/TV2. I oktober sänds den på YLE i Finland. Därefter startar distributionen av den engelska och prisbelönade versionen till internationella TV-kanaler via Sky Vision.

Filmen, som är en dramadokumentär, handlar om hur den fjortonårige Martin Falklind läser Ernest Hemingways roman Den gamle och havet. Han blir besatt av att göra ett liknande fiskeäventyr – att ensam i en liten båt fånga en stor spjutfisk. Tittaren får följa med när Martin Falklind i vuxen ålder ger sig ut för att förverkliga sin fiskedröm och hur äventyret förvandlas till något större när Martin och hans vänner Pasi Helin och Fredrik Möller, upptäcker att spjutfiskarna är hotade.
– Vi ville kombinera den fängslande känslan av ett klassiskt fiskeäventyr, med ett viktigt miljöbudskap, säger manusförfattaren och producenten Maria Ålander.

– När Hemingway skrev sin roman ”Den gamle och havet” kokade världshaven av liv, nu är stora delar av fiskbestånd och djurliv allvarligt hotade. Vi vill visa på lösningar och att det går att vända utvecklingen om vi agerar rätt. Med dessa utmärkelser ökar givetvis chansen att ännu fler människor världen över får möjlighet att se filmen.

Trailer och bakom kulisserna hur filmen producerades: http://www.theoldmanandthesea.se


Filmfakta:
Us International Film & Video Festival: https://www.filmfestawards.com/2014-BOF-Nominees.asp

 

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta