Ge dig ut på gäddjakt i vinter! Ismete, båtfiske eller fiske från land – ta med dig gäddexpertens tips och öka dina chanser. Fiskejournalen har intervjuat en av Europas skickligaste storgäddfiskare. " /> Tips för gädda i jul | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Aad Kouwenbweg menar att det är viktigt att njuta av varje gädda, stor som liten.
Tips för gädda i jul

Ge dig ut på gäddjakt i vinter! Ismete, båtfiske eller fiske från land – ta med dig gäddexpertens tips och öka dina chanser. Fiskejournalen har intervjuat en av Europas skickligaste storgäddfiskare.
Med åtta tips från den holländska gäddexperten Aad Kouwenberg, kommer du längre i ditt gäddfiske. Aad tillbringar mycket tid i svenska vatten och menar att Sverige är ett paradis för storgäddfiskare.

Ingen mat ingen gädda!

Hans första tips när det gäller att lyckas med ett gäddvatten, är att lära sig var gäddans föda befinner sig under årets olika årstider. Detta gäller oavsett vilken metod du tänker använda. Ingen mat igen gädda!
– Läs på om småfiskarnas vanor. Abborre, mört, strömming, löja och andra betesfiskar har vitt skilda platspreferenser under året.
Har du ett ekolod, leta efter stim med småfisk och för notater på var och när du hittar betesfisken och vid vilken temperatur, säger Aad.

Ett annat av hans tips för den som vill fånga en storgädda är att leta upp en stor plats med grunt vatten som innehåller en brant ned till max fyra meter.
– På platsen ska finnas en förtätning i form av ett sund eller en kanal. Där sätts vatten i rörelse, vilket ger syrerikt vatten och drar till sig betesfisk. Här hittar du stora gäddor både i Sverige och i Holland.
Läs alla Aad Kouwenbergs tips i senaste Fiskejournalen. Finns i butik nu!

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta