SVT rapporterar om ett omfattande tjuvfiske med nät i delar av mellersta Sverige, både i vanliga insjöar och put-and-take-vatten. Tillsyningsmän utsätts dessutom för hot. " /> Tjuvfiskare hotar tillsyningsmän | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Maria Ålander
Som fisketillsyningsman har man rätt att beslagta utrustning. Men det är inte alltid så populärt.
Tjuvfiskare hotar tillsyningsmän

SVT rapporterar om ett omfattande tjuvfiske med nät i delar av mellersta Sverige, både i vanliga insjöar och put-and-take-vatten. Tillsyningsmän utsätts dessutom för hot.
I till exempel sjön Gömmaren i Huddinge har fiskekontrollanter noterat ett ökat nättjuvfiske. Och i samband med att tjuvfiskare avslöjas kan det gå våldsamt till.

Fisketillsyningsmän har också blivit misshandlade, fått mobiltelefoner krossade och bilar rispade.

– Jag blev hotad med pistol av en tjuvfiskare som inte ville lyssna på vad vi sa. Det visade sig sedan vara en soft airgun, men det är väldigt obehagligt, säger Mille Berg, fisketillsyningsman i Gömmarens Fiskevårdsområde, till SVT.
Flera av hennes kollegor har också upplevt hot och våldsamheter i samband med att tjuvfiskare avslöjas.
– Tjuvfiskare har förstört våra bilar, skurit sönder däck och krossat rutor, säger Robert Orest under en patrullrunda kring Gömmaren.
Fisketillsyningsmän har också blivit misshandlade, fått mobiltelefoner krossade och bilar rispade.
– Jag har med mig en liten kamera på bröstet. Det underlättar bevisningen gällande hot, tjuvfiske och liknande, säger Mille Berg.
Läs mer på SVT. 

Relaterad nyhet från din region
18 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta