Trekrok eller enkelkrok? Ett kärt diskussionsämne bland sportfiskare och kanske extra aktuellt i dessa dagar – när många vill sätta tillbaka den fångade fisken. I Danmark har det blivit bråk om saken. " /> Tvist om trekrok i Danmark | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Fiskejournalen
Chefredaktören för Fisk og Fri, Jens Bursell, har i många år studerat krokningsförmågan hos olika krokar och tackel – och han ogillar beslutet att förbjuda trekrok vid Skjern å.
Tvist om trekrok i Danmark

Trekrok eller enkelkrok? Ett kärt diskussionsämne bland sportfiskare och kanske extra aktuellt i dessa dagar – när många vill sätta tillbaka den fångade fisken. I Danmark har det blivit bråk om saken.

Om vi ska använda trekrok eller enkelkrok på våra tackel är sedan länge ett vanligt diskussionsämne bland sportfiskare. Vilket krokar bäst – och vilket är mest skonsamt mot fisken? Två frågor som har vissa paralleller, eftersom bra krokning inte nödvändigtvis behöver betyda att fisken skadas mera.
I Danmark har nu diskussionen flammat upp ordentligt sedan organisationen bakom landets främsta laxvatten, Skjern å, har beslutat att förbjuda trekrok. Ett beslut som fått chefredaktören på Fisk og Fri, Jens Bursell, att gå i taket och ifrågasätta varför och på vilka grunder beslutet fattats.

– Min erfarenhet är att de som byter trekroken mot en enkelkrok ofta går upp i storlek. Det krokar sämre och det skadar fisken mera, säger Jens Bursell som hänvisar till två aktuella undersökningar i ämnet som båda visar att det inte finns någon skillnad mellan enkelkrok och trekrok när det gäller dödligheten för fångad fisk:
1.”Based on numbers of estimates, no statistically significant overall effects were found for fish size, hook size, venting to deflate fish caught at depth, or use of treble vs. single hooks.” (Aaron Bartholomew & James Bohnsack 2005)
2. ”Size of fish and type of hook were unrelated to the level of hooking mortality.” (Hühn, D. & R. Arlinghaus. 2011).
Du kan ta del av undersökningar via de här länkarna:

Aaron Bartholomew & James Bohnsack 2005

Hühn, D. & R. Arlinghaus. 2011

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta