Är du typen som sitter och sorterar dina custom-beten efter storlek, densitet och kulör? Eller njuter du av doften från hemkokt ananas-boilie och har maskodling i tvättstugan? Är flugfisket din passion i livet eller är det en båt proppfull med 3D-givare, trimplan och 10-tumsskärmar? " /> Vad knyter du helst fast i tafsänden? | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Mathias Arnham
Vad knyter du helst fast i tafsänden?
Vad knyter du helst fast i tafsänden?

Är du typen som sitter och sorterar dina custom-beten efter storlek, densitet och kulör? Eller njuter du av doften från hemkokt ananas-boilie och har maskodling i tvättstugan? Är flugfisket din passion i livet eller är det en båt proppfull med 3D-givare, trimplan och 10-tumsskärmar?
Det skulle vara kul om du som sportfiskare tycker till om hur du helst utövar din hobby. Kryssa för det alternativ som stämmer bäst för dig. Har du svårt för att välja ett alternativ så tar du det som attraherar dig mest, just i denna stund.

Vad knyter du helst fast i tafsänden?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Relaterad nyhet från din region
1 timme sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta