Sportfisket segrade – åtminstone i Vänersborg. Nu står det nämligen klart att det populära fisket i Hallsjön kommer att räddas, efter att en lösning hittats med kommunen. " /> Vändningen i Vänersborg – fisket i Hallsjön räddas | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

10 månader sedan Sverige Anders Lundin
Hallsjön är en populär fiskesjö, som nu riskerar att avvecklas. Foto: Privat
Vändningen i Vänersborg – fisket i Hallsjön räddas

Sportfisket segrade – åtminstone i Vänersborg. Nu står det nämligen klart att det populära fisket i Hallsjön kommer att räddas, efter att en lösning hittats med kommunen.

Fiskejournalen skrev nyligen om Hallsjön på Halle- och Hunneberg vid Vänersborg, där fisket hade bommats igen för att avvecklas helt och hållet. Kommunen, som fram till dess ansvarade för fisket, hade beslutat att ta sin hand från verksamheten av ekonomiska skäl. Totalt skulle det handla om en besparing på runt 500 000 kronor.

Det fanns dock ett litet hopp om att en privat aktör skulle få överta skötseln av fisket, och detta är precis vad som skett nu. Sajten ttela.se rapporterar nämligen att Stiftelsen Bergagården i dagarna skriver på ett arrendeavtal, vilket innebär att Hallsjön kommer utvecklas i deras regi. Därmed blir det fiske i Hallsjön till sommaren igen – precis som det varit i närmare 30 år.

Läs om fler goda nyheter i Fiskejournalen:

Seger för fisk och övrig natur när dammar stoppas

Relaterad nyhet från din region
1 timme sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta